Leonard Cohen: Život, hudba a vykoupení (2019)

Liel Leibovitz. Kompletní audiokniha.

Čte Zbyšek Horák.

Natočeno 2019. Vydal Albatros Media, Vyšehrad v roce 2019 (MP3, 8 hod. 15 min.).

Pozn.: V úvodu ke své knize, v originále nazvané podle jedné z Cohenových neslavnějších písní A Broken Hallelujah, Liel Leibovitz upozorňuje, že se ve skutečnosti nejedná o životopis, jako spíše o filosofické zamyšlení nad Cohenovým dílem.

Základní etapy umělcova života jsou samozřejmě načrtnuty, jádrem knihy je však něco jiného. Autor pátrá po oné „nadčasovosti“ a hluboké pravdivosti, díky nimž má hudebník, spisovatel, filosof a básník Leonard Cohen nejširšímu publiku stále co říci, a snaží se zodpovědět některé otázky, například: Čím to, že je Leonard Cohen už téměř šedesát let uznávaný a obdivovaný? Čím to, že když vejde na pódium, nabitý sál ztichne a všichni čekají se zatajeným dechem?

V konfrontaci s dobou se Leibovitz zabývá i dílem některých zpěváků a rockových skupin, které se v Cohenově „éře“ spolupodíleli na utváření měřítek, s nimiž se Cohen musel vyrovnávat a kterým ne vždy vyhovoval. Na rozdíl od nich se však Cohenovi podařilo udržet se na vrcholu: díky tomu, že zůstal věrný svému jedinečnému prorockému vnímání, vnímání, které je pro miliony lidí na celém světě hluboce pravdivé, a díky obrovskému charismatu, které dokázalo kdysi, v roce 1970, zkrotit zdivočelý statisícový dav na hudebním festivalu na ostrově Wight.

Lit.: Doubrava, Ondřej: Filozofie kanadského barda. In web Naposlech.cz, 22. 7. 2019 (recenze). – Cit.: Leonard Cohen byl a stále je jedním z nejuznávanějších světových básníků, filozofů a písničkářů. Přinejmenším jeho hit Hallelujah je dobře znám široké veřejnosti a aspiruje s přehledem na titul „skladba s největším počtem coververzí na světě“. Cílová skupina Vyšehradem právě vydané audioknihy, obsáhlé studie s názvem Leonard Cohen: Život, hudba a vykoupení, se ale bude rekrutovat zejména z jeho dlouholetých příznivců, kteří budou chtít proniknout až do hloubky umělcova bohatého tvůrčího odkazu.

Hned v prologu přenáší Liel Leibovitz čtenáře a posluchače své knihy do roku 1970 na festival Isle of Wight. Na svou dobu megalomanské akci došlo k mnoha výtržnostem a jen vystoupení Leonarda Cohena je dokázala zastavit. Příjemná, v kontextu i celkem vtipná úvodní kapitolka by ovšem mohla vytvořit mylnou představu, že otevírá dobře vyprávěnou hudební biografii. Jak ale říká hned první věta nahrávky: „Toto není životopis Leonarda Cohena“.

Velice záhy nás autor informuje o tom, že hodlá primárně zasadit Cohenovu tvorbu do filozofického a historického kontextu. Analyzuje umělce zejména ve vztahu k jeho hlubokým judaistickým kořenům, či k rockové scéně jako celku. Přestože se v publikaci objevují rozbory textů a často jsou zmiňovány motivy jejich inspirace, nejde o průvodce těmi největšími hity. Prim v ní hraje to, co Cohena celý život ovlivňovalo.

Chronologie je tu občas na druhé koleji, biografické odbočky jsou dost strohé, podané jakoby mezi řečí, bez jakékoli bulvární příměsi. Trochu zvláštní je členění textu, kdy se často značná část výkladu od Cohena na dlouhou dobu odkloní a zevrubně se věnuje například vlivům hudebních proudů od vztahu k Bobu Dylanovi, přes Beatles, vliv na tvorbu U2 až ke coververzím. A až následně se teprve nějaký životní moment náhle dopoví.

Zbyšek Horák, disponující dokonce mírným „Cohenovským chraplákem“, zvolil při interpretaci pro audioknihu nezvyklého textu příjemný tón, kterým umí bez problému navnadit na každý následující odstavec. Přece jen ale možná budete občas potřebovat při hutnějších filozofických citacích vrátit nahrávku zpět, neboť i při poklidném tempu a dobré výslovnosti je příval myšlenek někdy až příliš prudký a poslech těchto pasáží vyžaduje větší míru soustředění. Naopak ty party, které se zabývají čistě hudebními událostmi či poměrně detailními popisy koncertních vystoupení, psané a interpretované s jistou dávkou odlehčení, plynou nesmírně příjemně. Jako by posluchač dostal dvě rozdílná díla s jinou náladou.

I když autorská práva na Cohenovy písně jistě nejsou levnou záležitostí, překvapí, že audiokniha věnující se hudbě tentokrát obsahuje skutečně jen holý text a obejde se bez jakékoliv hudební složky. Pokud by mohly některé písně zaznít, mnohé pasáže by pro „Cohenovce – začátečníky“ byly o dost přístupnější. I tak je ale výsledek, zejména díky zdařilému načtení, natolik zajímavý, že není problém si v klidu vychutnávat poslech audioknihy a současně objevovat hudební Cohenovo dílo samostatně, třeba za pomoci playlistů streamovacích služeb. Znalci a letití příznivci se ale budou cítit jako ryba ve vodě už od začátku.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)