Bohemia (2019)
Jan Svěrák. Kompletní audiokniha. Hudba Petr Hanzlík.
Čte Kryštof Hádek.
Natočeno 2019. Vydal Ikar – Euromedia, prosinec 2019 (1 CD MP3, celková délka 7 hod. 2 min.).
Pozn: Začíná nové milénium a nadějný český režisér Ivan se srdcem floutka, rodinou na krku a hlavou v oblacích sní o tom natočit film v Hollywoodu. Náhoda mu přihraje do cesty o pár let starší britskou producentku, a protože si padnou do oka, začíná jeho sen dostávat reálné obrysy. Stačí překonat manželčin nesouhlas a pár nečekaných kulturních rozdílů a může dobýt celý svět. Anebo se v něm ztratit. (anotace)
Lit.: Doubrava, Ondřej: Cesta za filmařským snem. In web Naposlech.cz, 21. 1. 2020 (recenze). – Cit.: Jan Svěrák je tvůrcem, jehož projekty právem budí očekávání. Oscarový režisér nejednou dokázal, že umí vyprávět dobré filmové příběhy. Ale nejen proto jeho nový literární počin Bohemia stojí ve zvukové verzi za pozornost.
S textem se výborně sžil Kryštof Hádek, jehož první velká filmová role byla právě ve Svěrákově Tmavomodrém světě, a který má s rozhlasovou i audioknižní produkcí bohaté zkušenosti. Díky jeho skvělému vystižení nálad, dobrému odlišení postav či drobným detailům v interpretaci bude audiokniha, alespoň z počátku vybízet k drobným, zato častým pousmáním. Rozhodně si vychutnáte například, jak se autor ve slovních výměnách mezi Ivanem a jeho manželkou Lucií krásně „potatil“ – svěrákovský rukopis, ve zvukové verzi podtržený i intonacemi a barvou hlasu interpreta, je naprosto nezaměnitelný.
S postupem času ale začnete společně s vnitřním režisérovým hlasem tápat, co je Ivan Šustil vlastně za člověka a zda vůbec má vaše sympatie. Celá drobná komedie postupně zhořkne a trochu zvážní. Díky dobrému zapojení některých historických událostí umí příběh vybudovat i lehké napětí. Připočtěme k tomu zajímavý prvek, kdy se reálné osobnosti filmového světa střídají s fiktivními (ale nutno dodat, že jejich předobraz je i podle jmen jasně patrný) a je zřejmé, že by se posluchač měl po celých sedm hodin poslechu dobře bavit. I v ohlasech často kritizované lechtivé pasáže vyznívají díky Hádkovu hereckému vkladu naprosto nenuceně, neboť nepostrádají patřičnou dávku nadhledu.
Kvituji, že se Jan Svěrák dokázal vyvarovat občasného neduhu filmových scénářů a skutečně důstojně uzavřel všechny dějové a vztahové linie, i když jich samozřejmě v komorním příběhu není mnoho. Podobně jako se všechny hudební nástroje, jejichž minimalistické melodické předěly z dílny Petra Hanzlíka oddělují jednotlivé části, spojí na konci nahrávky v jedno dlouhé unisono.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku