Vzpomínka na Karla Högera (1960-1976, 1978, 2020)
Gramofonová deska k poctě Karla Högra. Vybral a sestavil Jiří Šrámek. Dokumentární záznam z Violy, zvuková režie a střih Noci na Karlštejně Jiří Bartoš. Technická spolupráce Ivan Mikota. Design, photography Pavel Jasanský, 1978. Odpovědná redaktorka obalu Jana Řehořová.
Účinkují Karel Höger, Miloš Nesvadba, Vlasta Fabianová, Miroslav Masopust, Václav Voska, František Filipovský, František Vicena, Libuše Švormová, Eduard Cupák a Josef Bek.
Nahráno ve studiu Lucerna, v pražské Viole a v Čs. rozhlase (1960-1976). Vydal Supraphon v roce 1978 (Su 218 0429 X-F). Reedice Supraphonline, 15. 5. 2020 (VT 1901-2).
Obsah: Strana A
Ze setkání v pražské Viole (obsahuje část posledního Högrova vystoupení v kavárně Viola):
1. Vyznání Karla Högera
2. Karel Poláček: Pan Selichar se osvobodil
3. Jan Eskymo Welzl: Edisonův vynález
4. Pavel Eisner: Jak jsem učil češtině
Strana B
1. Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího. Režie Jaromír Pleskot. Úryvek z 2. dějství. Karel Höger (Willy Loman), Miloš Nesvadba (Bernard).
2. František Hrubín: Sprnová neděle. Úryvek z prvního dějství. Karel Höger (Alfréd Morák), Vlasta Fabianová (Věra Mixová).
Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně . Úryvky. Hudba V. Trojan. Studiový orchestr řídí J. Daniel.
3. Příchod Karla IV. Karel Höger (Karel IV., císař římský a král český), Miroslav Masopust (Pešek Hlavně, číšník císařův), Václav Voska (hlásník na Karlštejně), František Filipovský (Ješek z Wartenberka, purkrabí na Karlštejně), František Vicena (Petr, král cyperský a jerusalémský).
V císařově ložnici. Karel Höger (Karel IV.), Libuše Švormová (Alžběta, jeho manželka), Eduard Cupák (Arnošt z Pardubic, arcibiskup pražský), Josef Bek (Štěpán, vévoda bavorský).
4. Josef Václav Sládek: Domov
Pozn.: Deska, kterou máte před sebou, vznikla mimo ediční plán, doslova osudovým zásahem, který z posledního nahrávání s národním umělcem Karlem Högerem učinil to neodvolatelně poslední. Kolik to bvlo ještě plánů a titulů, které v našich edičních výhledech osiřely s jeho odchodem.
Deska, již vám předkládáme nechce být portrétem, je prostě tou malou vzpomínkou na významného českého herce, vzácného člověka, umělce, který za tři desítky let spolupráce výrazně obohatil slovesnou edici Supraphonu. Byl to nejen jeho herecký portrét, celá řada rolí v ukázkách z her, poezie, slavná díla české prózy, některé významné televizní inscenace, ale také – a zvláště v posledních letech — jeho nahrávky, určené nejmladším posluchačům. A není to jen jeho nepřekonatelný Rumcajs, ale také Čapkova Dášeňka a především čtyřdeskové album Pohádek K. J. Erbena. Na desku, kterou jsme chtěli vzpomenout gramofonové práce K. Högera, bylo jistě možno pořídit výběr nejrůzněji kombinovaný. Dali jsme však přednost možnosti přinést vám snímek, svým způsobem unikátní, který ani nebyl pro desku určen. V dobré, již mnohaleté spolupráci s pražskou Violou jsme jen dokumentárně zachytili krásné Hogerovo vyznání jeho vztahu k práci před mikrofonem a některé jeho oblíbené prózy, které s tak neodolatelným kouzlem ve Viole zazněly.
Rozhodli jsme se věnovat celou první stranu desky právě těmto, původně jen dokumentárním záběrům. Výběr druhé strany chce být spíše jen připomínkou několika Högerových rolí, které gramofonová deska zachovala. Je zde i ukázka z kompletní nahrávky Vrchlického Noci na Karlštejně, která teprve obohatí vaše diskotéky; dva výstupy Högerova Karla IV. jsou zde co připomínka jeho poslední práce v našem studiu v Lucerně, kam rád chodil, kde mu bylo dobře, stejně jako nám s ním. Proto vzpomínáme. (Jiří Šrámek, sleevenote)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Vybral a sestavil Jiří Šrámek. Dokumentární záznam z Violy, zvuková režie a střih Noci na Karlštejně Jiří Bartoš. Technická spolupráce Ivan Mikota. Design, photography Pavel Jasanský, 1978. Odpovědná redaktorka obalu Jana Řehořová.
Nahráno ve studiu Lucerna, v pražské Viole a v Čs. rozhlase (1960-1976).
Strana A
ZE SETKANÍ V PRAŽSKÉ VIOLE (obsahuje část posledního Högrova vystoupení v kavárně Viola):
1. Vyznání K. Högera
2. Karel Poláček: Pan Selichar se osvobodil
3. Jan Eskymo Welzl: Edisonův vynález
4. Pavel Eisner: Jak jsem učil češtině
Strana B
1. Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího. Režie Jaromír Pleskot. Úryvek z 2. dějství. Karel Höger (Willy Loman), Miloš Nesvadba (Bernard).
2. František Hrubín: Sprnová neděle. Úryvek z prvního dějství. Karel Höger (Alfréd Morák), Vlasta Fabianová (Věra Mixová).
Jaroslav Vrchlický: NOC NA KARLŠTEJNĚ
Úryvky. Hudba V. Trojan. Studiový orchestr řídí J. Daniel.
3. Příchod Karla IV. Karel Höger (Karel IV., císař římský a král český), M. Masopust (Pešek Hlavně, číšník císařův), V. Voska (hlásník na Karlštejně), F. Filipovský (Ješek z Wartenberka, purkrabí na Karlštejně), F. Vicena (Petr, král cyperský a jerusalémský).
V císařově ložnici. K. Höger (Karel IV.), L. Švormová (Alžběta, jeho manželka), E. Cupák (Arnošt z Pardubic, arcibiskup pražský), J. Bek (Štěpán, vévoda bavorský).
4. Josef Václav Sládek: Domov
Deska, kterou máte před sebou, vznikla mimo ediční plán, doslova osudovým zásahem, který z posledního nahrávání s národním umělcem Karlem Hogerem učinil to neodvolatelně poslední. Kolik to bvlo ještě plánů a titulů, které v našich edičních výhledech osiřely s jeho odchodem.
Deska, již vám předkládáme nechce být portrétem, je prostě tou malou vzpomínkou na významného českého herce, vzácného člověka, umělce, který za tři desítky let spolupráce výrazně obohatil slovesnou edici Supraphonu. Byl to nejen jeho herecký portrét, celá řada rolí v ukázkách z her, poezie, slavná díla české prózy, některé významné televizní inscenace, ale také – a zvláště v posledních letech — jeho nahrávky, určené nejmladším posluchačům. A není to jen jeho nepřekonatelný Rumcajs, ale také Čapkova Dášeňka a především čtyřdeskové album Pohádek K. J. Erbena. Na desku, kterou jsme chtěli vzpomenout gramofonové práce K. Högera, bylo jistě možno pořídit výběr nejrůzněji kombinovaný. Dali jsme však přednost možnosti přinést vám snímek, svým způsobem unikátní, který ani nebyl pro desku určen. V dobré, již mnohaleté spolupráci s pražskou Violou jsme jen dokumentárně zachytili krásné Hogerovo vyznání jeho vztahu k práci před mikrofonem a některé jeho oblíbené prózy, které s tak neodolatelným kouzlem ve Viole zazněly.
Rozhodli jsme se věnovat celou první stranu desky právě těmto, původně jen dokumentárním záběrům. Výběr druhé strany chce být spíše jen připomínkou několika Hógerových rolí, které gramofonová deska zachovala. Je zde i ukázka z kompletní nahrávky Vrchlického Noci na Karlštejně, která teprve obohatí vaše diskotéky; dva výstupy Högerova Karla IV. jsou zde co připomínka jeho poslední práce v našem studiu v Lucerně, kam rád chodil, kde mu bylo dobře, stejně jako nám s ním. Proto vzpomínáme. (Jiří Šrámek, sleevenote)