Občan Beton (2015)

Tomislav Čečka. Rozhlasová tragikomedie o podnikateli, který v malém francouzském městě vykupuje veškerou zelenou plochu, a o starostovi, kterému kvůli tomu klesají volební preference. Hudba Mario Buzzi. Použitá skladba Once Again od Hang Massive. Zvukový mistr Lukáš Dolejší.  Dramaturgie Hana Hložková. Režie Jakub Maceček.

Osoby a obsazení: Občan Beton (Martin Sláma), moderátorka (Barbora Milotová), starosta (Jan Grygar), řidič (Petr Bláha), Dominik (Tomáš Sukup), Isabela (Martina Macková).

Nastudovalo Brno v roce 2015. Premiéra 27. 12. 2015 (ČRo 3 Vltava, 19:00 h.; 33 min.) v rámci cyklu Hry a dokumenty nové generace.  Součástí pořadu je diskuse s  mistrem zvuku Lukášem Dolejším.

Lit.: Hložková, Hana: Tomislav Čečka: Občan Beton. In web ČRo 3 Vltava, prosinec 2015 (článek) – Cit.: (…)  Původní rozhlasová hra Tomislava Čečky je situována především do prostorů stanice Rádio Atlantik, odkud se vysílá diskusní pořad „Tváří v tvář“. Hostem připravovaného živého přenosu mají být starosta malého francouzského městečka a bohatý podnikatel, který zde skupuje veškerou zelenou plochu, aby z ní vystavěl parkoviště. Občané města jej považují za zosobněné zlo a netrpělivě čekají, zda se zvolenému politikovi podaří nesmyslnému vybetonování parků zabránit. 

V emočně vypjatém duelu, který musí moderátorka pořadu stále korigovat, se pomalu ukazuje, že podnikateli s hanlivou přezdívkou „Občan Beton“, jde pravděpodobně o něco jiného, než o zisk. A proto se o osudu města definitivně rozhodne právě v éteru.

            Hra byla inspirována skutečným skandálem, který se odehrál ve Francii v devadesátých letech 20. století. Tamní média včas odkryla plán úspěšného amerického podnikatele, který si pomocí korupce a obchodního manévrování zakoupil dva městské parky, aby se občanům města pomstil za dávnou křivdu. Tragikomický příběh Tomislava Čečky se odehrává nejen v rovině reálné, která je rámována jízdou podnikatele do rádia a vystoupením v pořadu, ale také metaforické. Ta souvisí s rozpory v nitru hlavní postavy, kterou nacházíme v melancholických momentech vlastních myšlenek. Harmonická a depresivní zvuková kulisa se střídá tak, jako pocity postavy. Muž, milující klid přírody – znázorněné meditační hudbou, jogínským dýcháním a takřka kýčovitými zvuky zurčení vody a štěbetání ptactva, se uchyluje k pomstě zpodobněné nervy drásajícími zvuky stavebních strojů – sbíječkami počítaje a túrováním motorů nákladních aut konče. Součástí důmyslné konstrukce hry je také nenápadně se odhalující retrospekce ze šťastného mládí nyní údajně bezcitného podnikatele.

Tomislav Čečka (1988) studoval na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně v ateliéru Audiovizuální tvorby. Věnuje se psaní scénářů pro krátké filmy a občasné režii. Na realizaci čekají jeho scénáře Love Facktory nebo Der Böhmerwald. V Českém rozhlase mu byly natočeny minutové hry Online místenky a Bubáci a krátký rozhlasový thriller Hoplakluaka. V současnosti dokončuje své vzdělání v Edinburghu, kde absolvuje postgraduální studium scenáristiky. 

 

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)