Puputyttö (Králíček, 2014)
Saara Turunen. Rozhlasová hra. Hudba a režie Maija Ruuskanen. Zvukový design Anders Wiksten. Hudebníci James Kämäräinen, Jaakko Lukkarinen, Maija Ruuskanen a Olli-Pekka Tuomisalo. Asistent produkce Tarja Granvik. Produkce Erja Manto, Radioteatteri.
Osoby a obsazení: já (Annika Poijärvi), matka a řada dalších rolí (Christina Halttu), táta, Pullamies, králík (Juhani Rajalin), ten muž, pohledný muž (Paavo Kerosuo), sestra a řada dalších rolí (Hanna Hurskainen), Povipommi, sestra (Anna Puu).
Natočeno 2014. Premiéra 7. 12. 2014 (53 min.).
Lit.: anonym: Radioteatteri esittää -Puputyttö. In web Areena.yle, prosinec 2014 (článek). – Cit.: Ensiesitys. Upea povipommi televisiossa, hunajapupu, täydellinen nainen! Oletko haaveillut tähteydestä ja unelmoinut tummasta komeasta miehestä, jolla on urheiluauto? Saako inhottavan miehen lyödä kuoliaaksi, jos se tekee tuttavuutta? Oletko halunnut?
Saara Turusen kirjoittama räiskyvä näytelmä muuntuu sarjakuvamaiseksi musiikkikuunnelmaksi, jossa katsotaan maailmaa vain yksien vaaleanpunaisten lasien lävitse – sisäisistä hälytysäänistä välittämättä. Kohti täydellisyyttä hinnalla millä hyvänsä!
Saara Turusen menestysnäytelmän – n. 10 maassa esitetyn Puputytön – kuunnelmaversion on ohjannut Maija Ruuskanen, joka on tehnyt teokseen myös musiikin. Sovitus on kirjailijan ja ohjaajan. (…)
Lit.: Štollová, Alžběta: Turunen, Saara. In web ILiteratura, 3. 2. 2016 (biografie). – Cit.: Finská dramatička a divadelní režisérka Saara Turunen (1981) je známá svým odvážným a přímým stylem. Absolventka helsinské divadelní akademie Teatterikorkeakoulu pracuje na volné noze ve Finsku a v zahraničí.
Dosud nejúspěšnější hrou Saary Turunen je drama Králíček (Puputyttö, 2007), které bylo přeloženo do jedenácti jazyků a podle něhož vznikla také stejnojmenná rozhlasová hra. V Mexiku Králíček vyšel knižně v edici Paso de gato jako vůbec první drama přeložené z finštiny. V české premiéře hru uvedlo divadlo LETÍ 25. dubna 2013 ve Studiu Švandova divadla (režie Natália Deáková, překlad Alžběta Štollová). S tímto pražským divadlem se pojí i vznik hry Přízrak obyčejnosti (Tavallisuuden aave, 2015), kterou Saara Turunen napsala jako dárek pro divadlo LETÍ k jeho 10. výročí. Dalším významným textem Saary Turunen je drama s faustovskými, kafkovskými a pygmalionskými motivy Broken Heart Story (2011).
Ve všech textech Saary Turunen najdeme provokativní témata, princip opakování, fascinaci obrazem, jeho pravdivostí a iluzorností. Turunen klade důraz na detail, pohyb a prodlévání. Upřímnost a soucit jsou jí stejně vlastní jako cynický nadhled. Silné vizuální podněty umocňuje slovo, především rytmus řeči postav a poetický jazyk. V úvodu dramatu Králíček je to postava „Já“, která říká: „Vidím rozmazaně. Ve skutečnosti nevidím nic. Jen všechny tyhle obrazy, které probíhají kolem nás rychleji než život.“ (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku