Hle, vítěz přichází! (2016, 2017)
Pavel Molek. Rozhlasová buffa o Georgu Friedrichu Händelovi a jeho oratoriu Juda Makabejský. Na klavír hraje Adam Viktora. Dramaturgie Klára Novotná. Režie Vít Vencl.
Osoby a obsazení: Händel (Viktor Preiss), Morell (Kamil Halbich), Gluck (Miloslav König), princ z Walesu (Leoš Noha), voják (Ondřej Bauer), kolportéři (Kryštof Nohýnek, Prokop Košař), drožkař, uvaděč (Jiří Knot), sluha (Jaroslav Vlach), prostitutka (Lenka Zbranková), prodavačka (Veronika Pospíšilová), hlas (Zdeněk Hess), prodavači (Petr Halíček, Rostislav Novák) a kněz (Martin Bažil).
Natočeno v roce 2016. Premiéra 22. 9. 2016 (ČRo 3 Vltava, 20:00 h.; 64 min) v cyklu Hra pro tento večer. Repríza 19. 3. 2017 (ČRo 2 Praha, 20:00 h); 12. 5. 2018 (ČRo 3 Vltava, 14:00 h) v cyklu Rozhlasové jeviště; 22. 10. 2022 (ČRo 2 Praha, 13:04 h.).
Vydala Radiotéka 16. 8. 2017 (MP3).
Lit.: Novotná, Klára: Kdo je vítězem? In Týdeník Rozhlas 3?/2016 (článek). – Cit.:
Lit.: Feltlová, Marina: ČRo připravuje hru o barokním skladateli Georgu Friedrichu Händelovi. In web ČRo, 10. 4. 2016 (článek + nahrávka reportáže). – Cit.: „Hle, vítěz přichází“ je název nové rozhlasové hry, která se v těchto dnech natáčí ve studiu 2 Českého rozhlasu. Je to příběh o vzniku Händelova oratoria Juda Makabejský, jehož autorem je Pavel Molek. Děj se odehrává v Londýně roku 1746, v době, kdy mezi sebou bojují Angličané s jakobity.
Pavel Molek se inspiroval Händelovým oratoriem Juda Makabejský. Při psaní hry vycházel z oficiální verze, podle níž dílo vzniklo jako oslava vítězství anglických vojsk nad skotskými rebely.
„Když jsem četl oficiální vyprávění o tom, jak to vzniklo a srovnával jsem si to s libretem, tak jsem si říkal, že mnohem víc by sedělo, kdyby to bylo přesně naopak,“ popisuje Molek.
V rozhlasové hře Händel píše oratorium jako oslavu Skotů. Když ale prohrají, věnuje ho vítězným Angličanům. S tím souvisí druhé téma hry, otázka, jestli velký umělec a génius musí nutně ztělesňovat vysoké mravní hodnoty.
„Je to pro mě asi největší téma té hry, co vlastně umělcům dokážeme odpustit. Když někdo píše andělskou hudbu, vyžadujeme po něm, aby to byl anděl? Nebo naopak, odpustíme mu, že je prchlivý, sebestředný, arogantní, protože je to génius a musí snést, že má i nějaké záporné vlastnosti,“ popisuje autor.
Hlavní roli Georga Fridricha Händela si zahraje Viktor Preiss. „Je to pro mě takové setkání, protože je to setkání se sopkou. On byl velice výbušný člověk, emocionální tvůrce, takže to pro mě není úplně lehké, je to docela velké sousto,“ dodává.
Hru odvysílá Český rozhlas v září.
Lit.: Novotná, Klára: Pavel Molek: Hle, vítěz přichází! In web ČRo 3 Vltava, 18. květen 2018 (článek). – Cit.: Rozhlasová buffa o G. F. Händelovi a jeho oratoriu Juda Makabejský. Jedno ze svých nejslavnějších oratorií nazvané Juda Makabejský věnoval Georg Friedrich Händel Williamu Agustovi, vévodovi z Cumberlandu jako poctu po jeho záchraně Londýna a odvrácení útoku skotské armády v roce 1746. Ale musí být cesty hudební historie vždycky tak přímočaré?
Námět k oratoriu nalezl Händelův dvorní libretista Thomas Morell v knihách Makabejských patřících mezi takzvané deuterokanonické spisy, které jsou některými církvemi uznávané jako součást biblického Starého zákona. Líčí osudy hrdinného Judy, syna židovského kněze Matatjáše Makabejského, jenž se jen s hrstkou bojovníků statečně postavil vojsku velké asyrské říše. Právě téma oratoria přesně zapadlo do anglického vlasteneckého opojení a získalo podobný ohlas jako Händelova hudba, dramatická i jásavá. Proč bylo ale právě hrdinné vítězství slabšího Judy proti silnému nepříteli použito jako metafora pro jednoznačný úspěch početnější, králem podporované anglické armády proti jakobitským vojskům, tvořených z velké části skotskými horaly?
Právě tohoto paradoxu si všímá autor Pavel Molek a na něm staví dramatickou zápletku své hry. Nikoli s ambicí výzkumu přepisujícího dějiny hudby, ale s hravou představivostí, která ze známých opěrných bodů reality a bílých míst mezi nimi dokáže stvořit vlastní příběh. Hybným motorem v něm nejsou jen dějinné události, ale i klíčová postava Händela – skladatele s nutkavou potřebou komponovat a zkomponované nechat ožít, výbušná osobnost stejně okouzlující jako nesnesitelná, oddaná své věci ale ničemu jinému. Jak se žije a tvoří ve společnosti hudebního génia, zakouší v příběhu libretista Thomas Morell a mladý Händelův obdivovatel Christoph Willibald Gluck.
Pavel Molek na poli rozhlasové hry úspěšně debutoval titulem Má protentokrát obsazená vlast, dramatickým zastavením, v jehož středu stojí osobnost dirigenta Václava Talicha. Toho s mimořádnou přesvědčivostí ztvárnil Viktor Preiss v režii Víta Vencla. A ke stejnému setkání tvůrců došlo i v případě hry Hle, vítěz přichází! Viktor Preiss vytvořil postavu Georga Friedricha Händela, činné sopky překypující tvůrčí silou a nečekanými erupcemi nebezpečně ohrožující své okolí. Händelova libretistu reverenda Thomase Morella si zahrál Kamil Halbich a mladého idealistu Glucka Miloslav König.
Vzácným hostem při natáčení byl také cembalista Adam Viktora, který propůjčil rozhlasovému Händelovi svou jedinečnou hudební zkušenost a své ruce.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku