Košice 1923 (2019)
Pavel Drábek. Rozhlasová hra ke 100. výročí vzniku Československé republiky. Osudové protnutí čtyř generací žen s místem, které bylo centrem prvorepublikové československé kultury. Hudba Ondřej Kyas. Zvukový mistr Michal Zelinka. Dramaturgie Hana Hložková. Režie Lukáš Kopecký.
Osoby a obsazení: Regina, zvaná stará Dragounka (Zuzana Kronerová), Margit Grosschmidtová, předsedající dámského klubu (Gabriela Štefanová), Soňa Marien Kozlíková, herečka SND (Barbora Goldmannová) a Julia, košické děvče (Tamara Dikyová).
Nastudovalo Brno v roce 2019. Premiéra 8. 10. 2019 (ČRo 3 Vltava, 20:00 h.) v cyklu Současná hra. Repríza 24. 10. 2023 (ČRo 3 Vltava, 22:00 h.) v cyklu Večerní drama.
Pozn.: Hra natočena v jedné z hlasatelen České televize v Líšni.
Lit.: Hložková, Hana: Pavel Drábek: Košice 1923. In web ČRo 3 Vltava, 8. říjen 2019 (článek). – Cit.: Původní rozhlasová hra Košice 1923 od Pavla Drábka sleduje osudy čtyř generací žen, jež jsou pevně svázány s místem, které bylo centrem prvorepublikové československé kultury. Nostalgickou atmosféru starého předválečného světa střídá zběsilé tempo převratné nové doby a společenských pořádků. Konflikt zájmů, snů a činů se vyhrocuje ve chvíli, kdy se koná schůze košického dámského klubu, jemuž předsedá obětavá a tvrdohlavá Margit Grosschmidtová, manželka váženého advokáta.
Jakoby se den po dobročinném plese pro veterány a válečné sirotky všechno obrátilo vzhůru nohama a dosud rozumné a poklidné směřování místní radnice pozbylo úcty a důvěry. V zasedací síni je oním rušivým prvkem přední herečka Slovenského národního divadla – Soňa Marien Kozlíková. Divoká, prostořeká a volnomyšlenkářská diva souboru, který se co nevidět přesune do Bratislavy, pěkně od plic řekne každému, co si myslí, a sebevědomě poradí, co má dělat. Věkové rozdíly, odlišné životní zkušenosti a soukromé bolesti náhle rozvíří osobní vzpomínky, které se odehrály právě v Košicích. V národnostně pestrém městě s bohatou historií a kulturou, které se neoprávněně dostalo na „druhou kolej“. O světě „kdysi“ vypráví Regina, přezdívaná stará Dragounka, a poselství pro budoucnost vkládá do mladé dívky Julie. (…)
Lit.: Kopecký, Lukáš: KOŠICE 1923. In web Backstage Lukáše Kopeckého, 31. 7. 2019 (zpráva). – Cit.: V těchto dnech natáčíme pro Český rozhlas původní hru dramatika, anglisty a teatrologa Pavla Drábka Košice 1923. Tato komorní hra pro čtyři herečky různých generací vychází z historických střípků životů několika košických obyvatel. Odehrává se pět let po válce a přináší konkrétní historický kontext. Nepůjde ovšem o historickou fresku, alébrž o ryzí drama čtyř zdánlivě bezvýznamných životů. Ty v sobě nesou pomyslné čtyři sloupy tehdejšího i pozdějšího kulturního života. Fiktivní setkání čtyř žen v centru dění a zdánlivě přitom na okraji, v domnělé provincii (jež však světu dala kupříkladu spisovatele a nobelistu Sándora Máraie, skladatele Vladimíra Šrámka, argentinského sochaře a básníka Ferdinanda Fallika aka Gyula Kosice, orientalistu Dušana Zbavitele, zpěváka Waldemara Matušku či spisovatele, dramatika a budoucího prezidenta Rudolfa Schustera a další), v posmívaném ženském spolku, uprostřed všednodenních trivialit. Imprese na plátně jedné končící kulturní éry. Čtyřvětá „symfonie“ ve stylu Gustava Mahlera. Původní rozhlasová hra Pavla Drábka vypovídá o ambicích, aspiracích a nenápadném potenciálu východoslovenských Košic a lidí v něm.
Z důvodu právě probíhající rekonstrukce v budově Českého rozhlasu Brno na Beethovenově byla hra natočena v jedné z hlasatelen České televize v Líšni. Všem, kteří to umožnili, patří srdečný dík!
„A tady se maže hranice mezi starým světem a novým světem. Tady a teď je jen jednou. S tím je potřeba něco udělat.“
Hru by měla premiérově odvysílat stanice ČRo Vltava v úterý 8. října ve 20:00. Tak snad! (…)
Lit.: Hložková, Hana: Mám rád spolupráci v divadle a setkávání mezi kulturami. In web M Muni, 25. 10. 2024 (rozhovor). – Cit.: Učí na univerzitě v britském Hullu praktické divadlo, dějiny i teorii, překládá starší anglické hry, je libretistou originálních současných oper, píše rozhlasové a divadelní hry a do České republiky jezdí Pavel Drábek pravidelně na dovolenou. (…)
V jednu chvíli přednáší v Torontu, v Montpellier či v Kolíně nad Rýnem a poté se přesune do divadelního sálu v Uherském Hradišti, kde z pozice autora sleduje vznik své inscenace. Šíře zájmů anglisty a teatrologa Pavla Drábka je stejně pestrá jako počet míst, na kterých studoval a působil. Na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity absolvoval mezifakultní dvouoborové studium angličtiny a matematiky, doktorát z anglistiky získal v Praze na Univerzitě Karlově, jako teatrolog se habilitoval v Brně na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a od roku 2013 je profesorem na University of Hull. (…)
Kromě tvorby operních libret se věnujete i dramatickým textům. Ty jste začal psát nejprve pro Český rozhlas a nyní i pro divadlo. Některé jsou inspirovány anglickými hrami, jiné se odehrávají na začátku 20. století. Současná témata vás nelákají?
Lákají, ale mám rád divadlo, které se na náš svět dívá tak nějak odjinud. První rozhlasová hra, Everyman čili Kdokoli, vychází sice z pozdně středověké morality, ale ty postavy a jejich zážitky jsou dnešní. Co bylo v předloze duchovní zpytování, je v naší hře intimní, rozjímavá píseň. Podobně Nissenův korál. Opírá se o haličské povídky Josepha Rotha, ale jsou o nenaplněné touze v našem světě s omezenými horizonty. Košice 1923 předlohu nemají, ale jsou o velkých vnitřních zlomech v životě čtyř ženských postav, které žijí zdánlivě fádní den. A nejnovější Zapeklitě! pro Slovácké divadlo v Uherském Hradišti se dost dobře s jistou nadsázkou může odehrát i dnes. Že jsou světy těchto her zvláštní a trochu divné, asi patří k mé poetice. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku