Sťahovanie v noci (Stěhování v noci, 1991)
Pavol Sobota. Původní rozhlasová hra. Scénická hudba Juraj Szabados. Odpovědný redaktor Jaroslav Kerner. Mistr zvuku Peter Čeljuska. Technická spolupráce Peter Čeljuska, Marianna Brecherová. Produkce Eva Bugárová. Režie Juraj Antalík.
Osoby a obsazení: Edita (Beáta Drotárová), Albert (Ľuboš Záhon), Krištof (Miroslav Trnavský), Milanko (Ján Dudra), Šimon (Jozef Úradník), Lukáš (Ján Bzdúch).
Nastudoval Československý rozhlas Košice v roku 1991. Premiéra 4. 3. 1991 (71 min.). Repríza 20. 4. 2018 (Rádio Devín, 21:30 hod.).
Lit. anonym: Sťahovanie v noci. In Teleplus 6/1991 (článok). Cit: Cez deň je to celkom bežné a normálne. Ale v noci? Ktože sa už len sťahuje v noci? V noci predsa každý normálny človek spí. No nie je tomu tak v pôvodnej rozhlasovej hre Pavla Sobotu Sťahovanie v noci, kde sa príbeh v modelovej situácii odohrá v podstate z večera do
svitania.
V hre vlastne ani nejde o samotnú podstatu z premiestňovania reálií, ale skôr o vyjadrenie či interpretovanie určitej modelovej situácie v osobnej a spoločenskej devalvácii hodnôt, ktoré vyústia vo vzájomný teror. Do konfliktu vstupujú domáci so sťahovačmi, no v toku deja sa konfliktné situácie rozrastú do polymorfnej konfrontácie medzi manželkami, medzi sťahovačmi a medzi nimi vzájomne. Vzťahová rovina hry evokuje otázku kto z koho? A kedže hra je bohatá na mnohé významy a je viacvrstevná, sú možnosti niekoľkorakej interpretácie jej posolstva.
Preto nás pri stretnutí s autorom, čo tvorilo inšpiračné zdroje fabulu hry…
Pavol Sobota: Zdá sa, že zodpovednejšie ako napísať hru je vysvetľovať ju. Jej genealógie, podnety a vôbec všetko.. Pravda v tomto prípade je vari v záujme poslucháča povedať aspoň toľko, že hra vznikla v sedemdesiatom roku, teda v čase, ktorý poznáme ako
normalizáciu, ako druhý otrasný príval totality. Zároveň je pod vplyvom prežitkov z päťdesiatych rokov, hrozivo oživovaných takmer úplnou stratou nádejí na čosi iné, ľudskejšie, mravnejšie. Písal som ju ako presvedčený nestranník, ohrozený nekonečnými manipuláciami tých, ktorí vraj mali akési ciele za horizontami a v mene týchto cieľov zúrivo a bezohľadne „sťahovali“ našincov zo starého do akéhosi nového sveta. Išlo teda o odhalenie zmyslu v nezmysle.Zdá sa, že mi vtedy tak nešlo o odhalenie nezmyselnosti cieľov, ale skôr o odsúdenie metód a spôsobov, ako sa to robilo. Absurdita nesúladu proklamovaných cieľov a používaných metód spolu so stratou viery v možnosť či schopnosť jedine vzdorovať násiliu, neprítomnosť tzv. kladného hrdinu, na ktorého som zámerne rezignoval, určilo zrejme aj výber prostriedkov…
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku