Šelijaké veci. Subštancie (Všelijaké věci. Substance, 2023)
Braňo Mazúch. Rozhlasová hra. Zvuk Andrej Klimits. Hudební dramaturg Rudolf Pepucha. Produkce Petra Kasanová. Dramaturg Peter Pavlac. Režie autor.
Účinkují Nataša Bednářová, Michal Bednář a Braňo Mazúch.
Natočeno 2023. Premiéra 24. 10. 2023 (SRo Rádio Devín, 20:00 h.).
Hra získala Cenu Rádia Devín v soutěži Dráma 2022.
Lit.: anonym: Rozhlasová hra: Šelijaké veci. Subštancie. Rozhlasová tvorba. In web SRo Rádio Devín, 19. 10. 2023 (článek). – Cit.: Autor a režisér Braňo Mazúch v roku 1997 absolvoval štúdium réžie a dramaturgie na KALD DAMU v Prahe (Katedra alternativního a loutkového divadla). Ako režisér mimoriadne aktívne pôsobí prevažne v českých divadlách, ale viedol aj workshop objektového divadla na HMDK v Stuttgarte, a napríklad od roku 2016 spolupracuje aj s Divadlom DAD Prešov. Od roku 2019 je vedúcim KALD na DAMU v Prahe.
Za text „ŠELIJAKÉ VECI.SUBŠTANCIE“ získal Cenu Rádia Devín v súťaži Dráma 2022, kde sa ocitol aj vo finálovej trojici najlepších súťažných hier.
Samotný text nie je v žiadnom prípade klasickým dramatickým textom. Ide o sériu tridsiatich troch monológov napísaných vo veľmi špecifickom dialekte. Práve jazyk hry vytvára silný kontrast s obsahom jednotlivých monológov, ktoré oscilujú na všetkých možných emočných škálach, rovnako tak tematických úrovniach súvisiacich s absolútne prítomnou realitou.
Rozhlasová realizácia koncentruje text do užšieho spojenia so samotným autorom Braňom Mazúchom, ktorý sa napokon stal popri Nataši Bednářovej a Petrovi Bednářovi tretím interpretom svojho textu. Dokonca je natoľko osobným, že nám v duchu i jazyku originálu predstaví svoj vlastný životopis, čím sa doslova podčiarkuje silne osobný rozmer textu, realizácie a najmä jeho autorsko-režijného videnia sveta i média rozhlasu.
Hru azda najlepšie vystihuje citát z akejsi špecifickej autorskej poznámky na začiatku textu. Žáner hry autor označil ako „33 krátkých heslovitých transhumánných, posthumánných a nonhumánných monológú“. A to, na čom v tejto hre v skutočnosti záleží, je podľa autora: „očista skrzevá týto texty, oná katarzia, jak sa hovorí, lebo šelijaké veci a subštancie sa móžú čisťit šelijakým spósobem. Zemegulu napríklad čisťí čas. Ludské ťelo čisťí kúpel. Malé ďecko čisťá kaďejaké obrady. Zababrané šaty sa očisťá tak, že sa hoďá do práčky. Zmysly sa čisťá askéziú. Hmotné statky sa čisťá nesebeckým rozdáváním. Ludská mysel sa čisťí núterným kludem. Ludská duša nadobúdá čistotu skrzevá meditáciu o pánubohu a pochopeňím, že práve ón je jej podstatú. A ďivallo, to sa čisťí krvu, potem a ejakulátem.“ (…)
Rádio Devín už niekoľko rokov participuje na organizácii súťaže pôvodných dramatických textov DRÁMA pod gesciou Divadelného ústavu. Nezávislá porota zložená z dramaturgov Rádia Devín tak paralelne popri divadelnej porote vyberá text, ktorého potenciál by mohol byť naplnený aj v podmienkach média rozhlasu. Udeľuje špeciálnu Cenu Rádia Devín s ambíciou ocenený text realizovať vo forme, akú daný text umožňuje (dramatizované čítanie, realizácia úryvkov, či kompletná rozhlasová realizácia).
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku