Bassaxofon 1/5 (1997)

Josef Škvorecký. Pětidílná četba na pokračování z novely napsané v roce 1965. Četbu na pokračování připravil Jiří Červenka. Na saxofon hraje Svatobor Macák. Režie Markéta Jahodová.

Účinkuje Miroslav Středa. Na saxofon hraje Svatobor Macák.

Natočil Český rozhlas v roce 1997 (jednotlivé díly 29 – 31 min., celkem 2:26 hod. ). Repríza 1. dílu 20. 9. 2014 (ČRo 3 Vltava, 18:30 h.); 9. 1. 2016 (ČRo 3 Vltava, 18:30 h.); 17. 7. 2022 (ČRo 3 Vltava, 18:30 h.).

Anglicky jako rozhlasová dramatizace pod titulem The Bass Saxophone, polsky jako rozhlasová dramatizace pod titulem Saksofon basowy.

Lit.: anonym: Josef Škvorecký: Bassaxofon (5/5). In web ČRo 3 Vltava, září 2014 (článek). – Cit.:  Po maturitě (1943) pracoval jako pomocný dělník v rámci válečného totálního nasazení. V roce 1945 začal studovat nejprve na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, po prvním semestru však přestoupil na Filozofickou fakultu UK, kde vystudoval angličtinu a filozofii (1946-1949).

Poté nastoupil na umístěnku jako učitel do pohraničí, v letech 1951-1953 absolvoval vojenskou službu u tankistů. Od poloviny padesátých let pracoval v angloamerické redakci Státního nakladatelství a umění. V roce 1957 se stal zástupcem šéfredaktora dvouměsíčníku Světová literatura, z něhož po skandálu, který vyvolalo vydání jeho románu Zbabělci, musel odejít, mohl se však vrátit do svého předchozího místa.

Od roku 1963 byl spisovatelem z povolání. V roce 1969 pohostinsky přednášel na universitách v USA, od podzimu téhož roku, kdy se rozhodl nevrátit do tehdejšího Československa přednášel na Toronto University v Torontu. V roce 1975 byl jmenován řádným profesorem a působil zde až do svého odchodu do důchodu v roce 1990.

Novelu Bassaxofon napsal Josef Škvorecký v roce 1965 – jak sám uvádí v několika rozhovorech – „na jeden zátah“, bez předchozího podrobně připraveného rozvrhu (knižně poprvé vyšla v roce 1967 ve sbírce Babylónský příběh). Je to básnická próza psaná řetězením volných asociací pohybujících na rozhraní mezi skutečností a fantazií.

Je to zároveň jedna z próz kosteleckého cyklu, v nichž se autor ve vzpomínkách vrací do rodného městečka v čase gymnaziálních let, spadajících do období protektorátu, a ve kterých hrdina vystupuje v podobě autorova literárního alter ega Dannyho Smiřického.

Bassaxofon jako ojedinělý, vzácný nástroj představuje něco nedostižného, kouzelného, poetického, a setkání s ním a s kapelou Lothara Kinzeho až nadpřirozené souznění uprostřed válečných hrůz. Bassaxofon je vyznáním lásky k jazzu, síle a kráse umění, vyslovením vztahu k životu, tedy dílem s jasnými existenciálními motivy a podtexty.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)