Shakespeare (2017)

Renáta Fučíková. Dvanáct převyprávěných her v historických souvislostech. Hudba Karel Fleischlinger. Ilustrace Renáta Fučíková. Režie Jitka Škápíková.

Osoby a obsazení: vypravěč Shakespearových příběhů (Martin Stránský), historický a kulturní kontext (Milena Steinmasslová), v úryvcích divadelních her účinkují Igor Bareš, Jana Stryková, Veronika Khek Kubařová, Michal Balcar. Průvodní slovo Jitka Škápíková.

Natočeno 2017. Vydal OneHotBook 23. 11. 2017 (1 CD MP3; katalogové č.: AK158; EAN: 8594169481586; celková délka nahrávky 7 hodin 31 minut).

Ukázka k poslechu zde.

Pozn.: Průvodce dílem geniálního renesančního dramatika pro děti a mládež představí dvanáct jeho divadelních her v chronologickém pořadí (Kupec benátský, Jak se vám líbí, Mnoho povyku pro nic, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské, Večer tříkrálový, Zkrocení zlé ženy, Hamlet, Král Lear, Mackbeth, Othello a Bouře), ale přiblíží také jejich inspirační zdroje, kulturní kontext a okolnosti jejich vzniku. Každá z her je doplněna vstupy věnovanými vnějším projevům doby – např. renesanční módě, architektuře, italské literatuře, cestám Angličanů na jih, vztahu starého kontinentu ke koloniím – a historickým souvislostem. Posluchači se tak seznámí nejen s příběhy klíčovými pro evropské kulturní povědomí, ale i s nejrůznějšími zajímavostmi, které jejich vznik provázely. (anotace)

Martin Stránský (* 1970)

Po studiích na DAMU nastoupil do stálého angažmá v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, v roce 2004 hostoval v Národním divadle v Brně a účinkoval v komponovaném pořadu Martina Hilského uvedeném v rámci Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě, kde se pak roku 2008 představil jako Jago v Othellovi. V současnosti je stálým hostem pražského Divadla pod Palmovkou. Pravidelně se objevuje v televizních seriálech Ulice, Kriminálka Anděl, Místo nahoře, Pojišťovna štěstí, Ordinace v růžové zahradě 2, Doktoři z Počátků apod. a ve filmech jako Pravidla lži, Hrobník, Habermannův mlýn, Ženy, které nenávidí muže, Occamova břitva, Intimity… Je jedním z nejlepších současných dabérů; získal Cenu Františka Filipovského za nejlepší mužský výkon v dabingu a Cenu diváků za dabování titulní postavy doktora Gregoryho House v seriálu Dr. House.

Milena Steinmasslová (* 1955)

Během studia na pražské DAMU hostovala v Národním divadle a v Činoherním klubu, krátce byla v angažmá v Divadle Na zábradlí. Hned po dokončení školy se stala členkou souboru Divadla pod Palmovkou a dlouhodobě působí ve spolku Kašpar v Divadle v Celetné, kde má za sebou řadu rolí a kde v roce 2015 uvedli i její hru-dokument o souboji Bulgakova se Stalinem nazvanou Izolovat, ale zachovat. Její herecká kariéra začala ale dřív – v roce 1970 si ji vybrali do filmu Karla Kachyni Už zase skáču přes kaluže. O čtyři roky později se objevila ve filmu Jak utopit doktora Mráčka nebo v pohádce Malá mořská víla a velkou hereckou příležitost dostala v historickém dramatu V erbu lvice (1994). Známá je spíš z televizních filmů (Smrt talentovaného ševce, Pětka s hvězdičkou, Kaňka do pohádky), pohádek (Pohádka o ebenovém koni, Pavouk se smaragdovýma očima, O víle Arnoštce) a seriálů (Muž na radnici, Ranč u zelené sedmy, Rodinná pouta, Ulice, Četnické humoresky, Případy 1. oddělení, Já, Mattoni). Dlouhodobě se věnuje dabingu.
Pracuje i jako lektorka rétoriky, komunikace a argumentace.

Igor Bareš (* 1966)

Studoval JAMU v Brně, tři sezony působil v angažmá v Divadle bratří Mrštíků, potom strávil 11 sezon v Národním divadle Brno a následovalo období na volné noze. V letech 2005–2016 byl členem souboru Národního divadla v Praze, od roku 2015 je členem Divadla na Vinohradech. Jednou byl nominován na Cenu Thálie, dvakrát na Cenu Alfréda Radoka a třikrát na Českého lva. Hostuje v divadlech v Karlových Varech, Příbrami, Kladně, Šumperku, Olomouci, dále v brněnském Divadle U stolu a v Národním divadle Brno, v Praze pak v Divadle Na Prádle, v Dejvickém divadle a v Divadle Na zábradlí. Se svojí manželkou Antonií Talackovou účinkují v zájezdovém představení Jenom život. Filmoví diváci jej znají např. ze snímků Výlet, Sluneční stát, Hezké chvilky bez záruky, Muži v říji, Největší z Čechů, Hořící keř, Fair Play a dalších. Zahrál si též v množství televizních inscenací i seriálů: Četnické humoresky, Detektiv Martin Tomsa, Zdivočelá země, Krev zmizelého, Strážce duší, Hraběnky, Pojišťovna štěstí, Horákovi, Případy 1. oddělení, Život a doba soudce A. K., První republika… Vedle herectví se věnuje i dabingu.

Jana Stryková (* 1979)

Po absolvování studia činoherního herectví na pražské DAMU (v roce 2003 obdržela Cenu Valtra Tauba určenou pro nejlepší absolventy herectví na DAMU) zůstala na jednu sezonu v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a následně v pražském Divadle Rokoko. V letech 2006 až 2010 byla členkou souboru Švandova divadla, v roce 2010 přešla na tři roky do angažmá do Divadla na Vinohradech. Od září 2013 je na volné noze, avšak spolupracuje s řadou pražských scén (. Natočila několik filmů (např. Případ Andrey S., Zakázané uvolnění, Díte číslo 44) a seriálů (např. Ordinace v Růžové zahradě, Dokonalý svět), pracuje v rozhlase i v dabingu a stala se rovněž oblíbenou audioknižní interpretkou.

Michal Balcar (* 1986)

Obor činoherní herectví absolvoval na DAMU v roce 2014, od té doby je na volné noze a působí v mnoha pražských divadlech – ve strašnickém Divadle X10 (Enigma Emmy Göring, Sibiřská výchova, Haarmann), v Divadle Rokoko (Veterán, Noc bláznů) a na Nové scéně Národního divadla (Podivuhodné cesty Julese Verna). První příležitost před kamerou dostal v americkém válečném filmu Red Tails (2012) a následně ve snímku Alice Nellis Revival (2013). Od té doby se objevuje zejména v televizních seriálech, např. Kriminálka Anděl nebo České století (role Šimona Pánka). Zatím největší prostor mu dal režisér Robert Sedláček v seriálu Bohéma (2017). Kromě hraní se Michal Balcar věnuje také scénickému čtení.

Veronika Khek Kubařová (* 1987)

Vystudovala herectví na Pražské konzervatoři. Díky absolventskému představení Kytice Jiřího Suchého v Divadle Konzervatoře  získala možnost hrát v divadle Semafor. Po absolutoriu se přesunula do Městského divadla v Mladé Boleslavi, v letech 2011 – 2014 byla členkou souboru Městkých divadel pražských Rokoko a ABC, od ledna 2015 působí v Dejvickém divadle, ale hostuje i na dalších scénách. Na stříbrném plátně debutovala ve filmu Rafťáci (2006), následovaly role ve snímcích Nejkrásnější hádanka (2008), Ženy v pokušení (2010), Lidice (2011), Můj vysvlečenej deník (2012) nebo Tři bratři (2014).

Lit.: Horák, Jakub – Špetlíková, Tereza: Shakespearův křest. In web Naposlech.cz, 23. 2. 2018 (zpráva + videa). – Cit.: V úterý 20. února byla v pražské Literární kavárně Řetězová spolu s druhým knižním svazkem edice Největší dramatici pokřtěna audiokniha Shakespeare. Dvanáct divadelních her slavného dramatika převyprávěla a o historické a kulturní souvislosti doplnila spisovatelka a ilustrátorka Renáta Fučíková. Role kmotra se ujal Igor Bareš, který spolu s dalšími hereckými kolegy propůjčil pro audioknihu hlas několika Shakespearovým postavám.

Slavnostním křtem provázela a přítomné hosty zpovídala redaktorka nakladatelství Vyšehrad Radka Fialová, která s nápadem realizace edice Největší dramatici Renátu Fučíkovou oslovila. Řeč byla o aktuální knižní novince Molière &, ale pochopitelně i o zvukové podobě předchozího Shakespeara. O něm promluvil šéf audioknižního vydavatelství OneHotBook Martin Pilař.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)