Šachová hra (2022)
Audiohra optimalizovaná i pro nevidomé hráče. Programátoři Tomáš Oramus a Michal Zátopek. Kreativní producentka Kateřina Rathouská.
Osoby a obsazení: Klára (Taťjana Medvecká), ošetřovatel (Jaroslav Plesl), Martin (Ondřej Rychlý), Klára (Elizaveta Maximová), Hanka (Denisa Barešová), matka (René Slováčková), Martin (Igor Bareš). Hrou provází Jan Šťastný.
Natočeno 2022 (Český rozhlas – Studio Play By Ears).
Pozn.: Zjistěte, co se skrývá na pozadí zdánlivě banální šachové partie. Zavřete oči a vydejte se napříč pamětí a časem po stopách jednoho téměř zapomenutého lidského osudu v interaktivní rozhlasovém dramatu Šachová hra.
Šachovou hru, která klade velký důraz na využití zvuku jako herní mechaniky, si teď všichni zájemci mohou nainstalovat a bezplatně zahrát na mobilních telefonech. Šachová hra je další čistě zvukový počin od týmu Play By Ears, který stojí i za audiohrou Důkaz 111 z roku 2020. Tentokrát se příběh točí kolem partie šachů mezi Klárou a jejím ošetřovatelem a namísto rozhodování do hry vstupuje především pátrání v minulosti a snaha oživit ztracené vzpomínky, které jednotlivé tahy figurkami vyvolávají a probouzejí. Minulost ale nemusí být vždy taková, jak se na první poslech jeví.
Samozřejmostí je opět důraz na precizně vyvedený prostorový zvuk a stejně tak i herecký projev. Po herní stránce se jedná o podobně snadno ovladatelný zážitek jako v případě Důkazu 111, neboť je celá hra opět přizpůsobena i nevidomým a zbavila se téměř veškeré vizuální stránky. Vše je tvořeno pouze audiem, a tak byl kladen veliký důraz na binaurální zvuk a všechny dílčí složky – ruchy, hudbu a dabing. (anotace)
1. cena na Prix Europa v kategorii Digital Media Interactiv.
Lit.: anonym: Šachová hra Českého rozhlasu zvítězila na festivalu Prix Europa! Unikátní dílo ocení vidící i nevidomí hráči. In web ČRo 3 Vltava, 30. říjen 2023 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Dílo Šachová hra Českého rozhlasu vyhrálo první místo na prestižní mezinárodní soutěži Prix Europa v kategorii Digital Media Interactiv. Šachová hra vznikla ve spolupráci s Nadačním fondem Světluška a společností PlayByEars. Unikátní je v tom, že zahrát si ji můžou i nevidomí. Festival Prix Europa se konal v Berlíně ve dnech 22. až 27. října.
Jednotlivé nominace na Prix Europa celý týden hodnotí zástupci nominovaných děl mezi sebou a vítěz pak vzejde z tajného hlasování. U Šachové hry zdůraznili, že oceňují téma Alzheimerovy nemoci, jejíž problematiku vítězné dílo rozvíjí. Do finálního výběru Prix Europa se probojovala společně s dalšími 180 počiny. Celkový počet přihlášených příspěvků bylo 611, mediálních organizací 240.
Mám obrovskou radost, že se nám podařilo vyhrát na festivalu Prix Europa. Ocenění se jmenuje Best European Interactive Media Project a moc se těším, že budu moci se svými kolegy Tomášem Oramusem a Michalem Zátopkem pracovat třeba i na nějakém dalším podobném interaktivním projektu. Kateřina Rathouská
Šachovou hru na festivalu Prix Europa prezentoval programátor Michal Zátopek. Sošku býka Tauruse, nejvyšší evropskou trofej pro televizní a rozhlasové vysílatele, převzala kreativní producentka Kateřina Rathouská.
Paměťová audiohra, kterou ocení vidící i nevidomí hráči, navazuje na herní principy historicky první české audiohry Důkaz 111, klade však větší důraz na využívání zvuku jako herní mechaniky. Hráči jsou naváděni jednotlivými zvuky a jejich výběrem skládají vlastní příběh. Postavám v něm propůjčili hlas Taťjana Medvecká, Jaroslav Plesl, Igor Bareš nebo Elizaveta Maximová.
Hra představuje hlavní postavu Kláru, která pravidelně usedá se svým ošetřovatelem k šachové partii. Hráči pomocí tahů na šachovém poli pomáhají hrdince rozklíčovat staré vzpomínky a zjistit, jaký je její skutečný příběh.
Šachová hra využívá binaurálního audia s technologií Sennheiser Ambeo, tedy prostorového zvuku pro sluchátka, který přináší maximální autentický zážitek. Díky ovládání pomocí swipování, jednoduchému přejíždění prstem po displeji, lze hrát kdykoli a kdekoli.
Lit.: kth – Kalibová, Adéla: Hru Českého rozhlasu ocenili na Prix Europa. Přibližuje Alzheimerovu chorobu a je i pro nevidomé. In web IRozhlas, 28. 10. 2023 (článek). – Cit.: První místo v kategorii Digital Media Interactive Project na prestižní mezinárodní soutěži Prix Europa vyhrála Šachová hra Českého rozhlasu. Audiohra vznikla ve spolupráci s Nadačním fondem Světluška a společností PlayByEars. Unikátní je v tom, že zahrát si ji můžou i nevidomí. Šachovou hru, která klade velký důraz na využití zvuku jako herní mechaniky, si lidé mohou nainstalovat a bezplatně zahrát na mobilních telefonech.
Hra na Prix Europa vyhrála nejprestižnější evropskou trofej pro televizní a rozhlasové vysílatele. Sošku býka Tauruse převzala kreativní producentka Kateřina Rathouská. Dílo prezentoval programátor Michal Zátopek.
U Šachové hry porotci, které tvořili zástupci všech nominovaných děl, zdůraznili, že oceňují téma Alzheimerovy nemoci, jejíž problematiku vítězné dílo rozvíjí. A samozřejmě i zmíněný fakt, že hru si navíc mohou zahrát i nevidomí.
Český rozhlas bodoval v prestižní italské soutěži. Mezi finalisty se dostala audiohra o Alzheimerově chorobě
Číst článek
„Od začátku jsme chtěli vydávat hry pro celý svět, ale zároveň jsou pro nás hráči v Česku důležití. Obzvláště pak nevidomí, u kterých může být jazyková bariéra velkým problémem,“ komentoval už dříve vznik Šachové hry herní designér Tomáš Oramus.
„Takže jsme krátce po vydání Důkazu začali plánovat další hru a když nás oslovil Český rozhlas s nabídkou ke spolupráci, dostal vývoj konkrétní obrysy,“ dodal.
„Mám obrovskou radost, že se nám podařilo vyhrát na festivalu Prix Europa. Ocenění se jmenuje Best European Interactive Media Project (Nejlepší evropský interaktivní mediální projekt) a moc se těším, že budu moci se svými kolegy Tomášem Oramusem a Michalem Zátopkem pracovat třeba i na nějakém dalším podobném interaktivním projektu,“ řekla Rathouská.
Autentický zážitek
V Šachové hře sledují hráči hlavní postavu Kláru, která pravidelně usedá se svým ošetřovatelem k šachové partii. Pomocí tahů na šachovém poli protagonistce pak pomáhají rozklíčovat staré vzpomínky a zjistit, jaký je její skutečný příběh.
Hra využívá binaurálního audia s technologií Sennheiser Ambeo, tedy prostorového zvuku pro sluchátka, který přináší maximální autentický zážitek. Díky ovládání pomocí swipování, jednoduchému přejíždění prstem po displeji, ji lze hrát kdykoli a kdekoli.
Do finálního výběru Prix Europa se probojovala společně s dalšími 180 počiny. Celkový počet přihlášených příspěvků bylo 611, mediálních organizací 240. Festival se konal v Berlíně ve dnech 22. až 27. října.
Lit.: tec: Český rozhlas bodoval v prestižní italské soutěži. Mezi finalisty se dostala audiohra o Alzheimerově chorobě. In web IRozhlas, 9. 10. 2023 (článek + nahrávka k poslechu) – Cit.: Jakým způsobem ovlivňuje náš život Alzheimerova choroba? Ukázat to si vzala za své poslání Šachová hra. Zvukový projekt Českého rozhlasu z dílny společnosti PlayByEars letos zabodoval na nejstarší mezinárodní rozhlasové, televizní a webové soutěži Prix Italia 2023. Umístil se mezi třemi nejlepšími v kategorii Interaktivní projekt. Šachová hra je plně přístupná pro nevidomé, kteří se na její přípravě podíleli stejně jako Nadační fond Světluška.
„Přestože jsme nakonec hlavní cenu nezískali, z výsledku měl celý tým velkou radost,“ řekla k výsledku kreativní producentka TS Vývoj formátů Kateřina Rathouská, která projekt na soutěži reprezentovala. A doplnila, že doporučuje všem hru si zahrát se sluchátky v uších.
75. ročník nejstarší mezinárodní soutěže určené pro rozhlas, televizi i web Prix Italia proběhl v minulém týdnu v italském Bari. Šachová hra se ve své kategorii dostala mezi tři nejlepší počiny. Do letošního ročníku se přitom přihlásilo více než 250 pořadů od více než 80 vysílatelů z celého světa.
Jak taková audihra vypadá? Ovládání je řešeno jednoduchým swipováním po displeji mobilního telefonu a audio využívá binaurální zvuk (do každého ucha směřuje poněkud rozdílná výška a barva tónů a také je zde mírný časový rozdíl přívodu zvuku do obou uší) pro vytvoření iluze skutečného prostoru.
„Audiohra je široký formát nějakých her, které jsou postaveny na zvuku. V tom našem případě tomu říkáme audiohra nebo interaktivní rozhlasový příběh. Posloucháte rozhlasovou hru a nějakými svými interakcemi ovlivňujete, jak se ten příběh bude dál odehrávat, jak skončí nebo co vlastně uslyšíte,“ osvětlil už v lednu v rozhovoru pro Radio Wave formát audiohry herní designér Tomáš Oramus z PlayByEars.
Hlavním posláním Šachové hry je ukázat, jakým způsobem ovlivňuje náš život Alzheimerova choroba. Vzhledem k její nevyléčitelnosti a obrovskému dopadu nejen na nemocného, ale také na jeho okolí, si klade za cíl zvyšovat povědomí o této nemoci a ukázat ostatním, jaké to je s touto nemocí žít.
Vzpomínání během šachové partie
Příběh sleduje paní Kláru, která žije v domově s pečovatelskou službou. Zde se mimo jiné věnuje hře šachů. Během jedné takové hry začne Klára vzpomínat a vyprávět jednomu z ošetřovatelů vzpomínky ze svého života – na manžela Martina, kamarádku Hanu, studium konzervatoře, práci v hudební škole nebo úmrtí matky.
„Hráči“ tohoto neobvyklého formátu ale do příběhu zasahují. Sami si vybírají úryvky z Klářina života, čímž se jim poskládá určitý obraze. Vzpomínky se však trhají, části jsou vynechané.
Jedním z důležitých motivů je paměť, testována je tedy i paměť hráčů. Příběh trvá necelou hodinu, avšak při jednom poslechu není možné slyšet všechny vzpomínky, takže ho lze poslouchat opakovaně. (…)
Lit.: anonym: Play by Ears představuje nové audio drama. Paměťovou hru si pohodlně zahrají i zrakově postižení. In web Český rozhlas Světluška, 1. prosinec 2022 (článek). – Cit.: Paměťová audiohra, kterou ocení vidící i nevidomí hráči, navazuje na herní principy historicky první české audiohry Důkaz 111, klade však větší důraz na využívání zvuku jako herní mechaniky. Hráči jsou naváděni jednotlivými zvuky a jejich výběrem skládají vlastní příběh. Postavám v něm propůjčili hlas Taťjana Medvecká, Jaroslav Plesl, Igor Bareš nebo Elizaveta Maximová.
Audiohra je dalším počinem Studia Play By Ears, které v roce 2018 založili filmový zvukař Tomáš Oramus a programátor Michal Zátopek. S nápadem na vytvoření příběhové audiohry si Tomáš, vzhledem ke své profesi sound designera a zálibě v narativních videohrách, pohrával již delší dobu. V roce 2018 se spolu s Michalem a scenáristou Vladimírem Marečkem pustili do tvorby jejich první audiohry – Důkaz 111, která nedávno vyšla i v anglické verzi.
„Od začátku jsme chtěli vydávat hry pro celý svět, ale zároveň jsou pro nás hráči v Česku důležití. Obzvláště pak nevidomí, u kterých může být jazyková bariéra velkým problémem. Takže jsme krátce po vydání Důkazu začali plánovat další hru a když nás oslovil Český rozhlas s nabídkou ke spolupráci, dostal vývoj konkrétní obrysy,“ komentuje vznik Šachové hry herní designer Tomáš Oramus.
Hra představuje hlavní postavu Kláru, která pravidelně usedá se svým ošetřovatelem k šachové partii. Hráči pomocí tahů na šachovém poli pomáhají hrdince rozklíčovat staré vzpomínky a zjistit, jaký je její skutečný příběh. Hra využívá binaurálního audia s technologií Sennheiser Ambeo, tedy prostorového zvuku pro sluchátka, který přináší maximální autentický zážitek. Díky ovládání pomocí swipování, jednoduchému přejíždění prstem po displeji, lze hrát kdykoli a kdekoli.
Partnery Šachové hry jsou Nadační fond Českého rozhlasu, Český rozhlas, OAZA – Ochranná Asociace Zvukařů – Autorů, a Pantershop.cz.
Lit.: Kovařík, Jan: eRKo. Novinky z Českého rozhlasu. In web ČRo 2 Praha, 14. říjen 2023 (anotace + nahrávka k poslechu). – Cit.: Na Dvojce uslyšíte 500. díl Stopy, fakta tajemství: Vězeň na Bezdězu a muž s knírkem. Edukační koncerty na Vlnohraní. Výjimečný počin s názvem Šachová hra. Věřili byste, že šachy lze hrát poslepu a ještě se více dozvědět o Alzheimerově chorobě. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku