Názory a komentáře

Dvakrát o Toyen

Přemysl Hnilička „Až budete starší, Blanko, pochopíte, že se náš život ubírá od výročí k výročí a mezi tím – nic,“ říká postava Editora ve vynikajícím rozhlasovém seriálu Jana Vedrala Xaver. Text zabývající se primárně rozhlasovou historií druhé poloviny dvacátého století tu glosuje zažitou praxi Českého rozhlasu, a to připravovat nové nahrávky ke kulatým výročím. […]


K rozhlasovému Brechtovu Galileovi

Kryštof Krejčí, student 3. ročníku DAMU, obor dramaturgie-režie. Text vznikl jako výstup kurzu Rozhlasová tvorba, který v ZS 2021//22 vedl Dr. Tomáš Bojda. Rozhlasová inscenace hry Bertolta Brechta Život Galileiho vznikla v režii Františka Štěpánka v Českém rozhlase roku 1957 a byla uvedena pod názvem Galileo Galilei. Stala se jednou z prvních vlajkových lodí brechtovské dramaturgie v Československu. Znovu byla […]


Život nejde obelhat. Zapomenutý rozhlasový dialog Karla Steigerwalda.

Martin Čípek (napsáno pro Panáčka v říši mluveného slova) Po dvaceti letech se do východního Berlína za svým středoškolským profesorem vrací jeho někdejší student Günter Beck – nyní úspěšný televizní herec, jenž kdysi emigroval do Západního Německa, kde žije podle hesla „urvat, co se dá“. Starý profesor, který je naproti tomu ztělesněním oduševnělého muže, si […]


Stoletý Josef Hiršal na rozhlasových vlnách

Přemysl Hnilička /psáno pro web Panáček v říši mluveného slova/ Bylo by s podivem, kdyby se naše kulturní rozhlasová stanice Vltava vyhnula výročí stých nedožitých narozenin překladatele, básníka a literárního experimentátora Josefa Hiršala (1920-2003). Kromě již zmíněných “funkcí” byl totiž Hiršal také jednou z osobností Experimentálního studia Československého rozhlasu v Liberci. On i další tvůrci […]


Rozhlasová hra, která do rozhlasového vysílání nepatří

Iveta Novotná (napsáno pro Týdeník Rozhlas, pro přílišnou kritičnost neuveřejněno) V sobotu 22. června uvedla Dvojka v premiéře detektivní hru Žlutý iris od Agathy Christie a zahájila tak projekt Vražedné léto. Dramaturgové slibují, že během léta uvede Dvojka přes sto dílů četby a na třicet her s detektivní zápletkou. Je otázkou, proč se dramaturgie rozhodla […]


O české mentalitě s cynismem

Gabriela Míšková /psáno pro Týdeník Rozhlas/ Původní rozhlasová hra dramaturga ostravské Komorní scény Aréna Tomáše Vůjtka Zápas o generála byla vysílána jako součást oslav výročí založení republiky. Do vysílání byla zařazena na Vltavu vedla her Hovory s mamou (Dvojka) a Plukovník Švec (Vltava). Všechny tři se pochopitelně dotýkají českých dějin, ale v Zápasu o generála se podařilo […]


Na počest Bezručovi a Ostravě

Gabriela Míšková Letos v létě dopsal umělecký šéf činohry Národního divadla Brno Martin Františák rozhlasovou hru Nejasné nebe. Hra o ostravském nebi motivovaná baladou Maryčka Magdónova slezského barda Petra Bezruče. Rozhlasová premiéra se pak stala součástí zářijového Speciálního vysílání ČRo z Lysé hory k výročí 150 let od narození Ještěra Petra Bezruče. Režisér Tomáš Soldán natáčel v ostravském studiu […]


„Já chci!“ Absurdní strhující horor

(Marie N’Diaye: Hilda) Zveřejňujeme rozsáhlou recenzní reakci, která přišla do e-mailové schránky Panáčka v říši mluveného slova a pod kterou se podepsal pan Karel Koryntka. S potěšením a úžasem jsem zaregistroval trefu do černého v žánru, o nějž se soudobí autoři rádi ale neúspěšně pokoušejí – v absurdním dramatu. Toto zadání zdánlivě dovoluje předložit libovolný […]


Pojmenovat! Nebo zůstaneme posedlí.

Gabriela Míšková (vyšlo in Týdeník Rozhlas 35/2017) Jan Balabán, předčasně zemřelý, Bohem nadaný autor, pokládal čtenáře za stejně důležitého jako knihu samotnou. Přesto se nikdy a za žádných okolností čtenáři nepodbízel, neusnadňoval mu cestu, a dokonce neměl se čtenářem příliš mnoho soucitu, protože si přál být přesným. To samé lze říci i o jeho jediné […]


Důchodci a výlety

Gabriela Míšková (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 34/2017) Možná, že jedním z ukazatelů kvalitního dokumentu je jeho schopnost přimět posluchače k akci. Přivést ho z pasivity k aktivitě. Dva tematicky spřízněné dokumenty z letošního léta takový potenciál rozhodně mají. Ľubomír Smatana je především zkušený reportér, ale jeden z příběhů, který je běžně zvyklý vyprávět v úderném, rychlém reportážním formátu, svým […]