Názory a komentáře

Postřehy z festivalu Prix Bohemia Radio aneb Rozhlas sobě

Jakub Kamberský Student FF UK katedra kulturologie Ve čtvrtek 8. října 2009 v rámci festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio uspořádalo Sdružení pro rozhlasovou tvorbu seminář na téma Kulturní a umělecká funkce rozhlasového vysílání. (V následujících odstavcích hodně zobecňuji a zjednodušuji, ale činím tak zcela záměrně. Nerad bych totiž posluchače uteoretizoval k smrti.) Jistým leitmotivem […]


Kulturní funkce vysílání veřejnoprávního rozhlasu v tekuté postmodernitě

Občané parukáři se obracejí na občana Robespierra s prosbou o pomoc Jan Vedral Předneseno na semináři Sdružení rozhlasových tvůrců na Prix Bohemia Radio Poděbrady 8. 10. 2009 „Pohovoř o kultuře v rozhlasovém vysílání, a případně i o kultuře samotného tohoto vysílání.“ Tak znělo zadání. Název a obsah příspěvku jsem si měl stanovit sám. Když jsem […]


Kulturní tendence v rozhlasovém vysílání

Eva Ješutová Tento komentář byl pronesen na festivalu Prix Bohemia Radio 2009 Poděbrady Kultura a rozhlas jsou pojmy, které od zahájení pravidelného rozhlasového vysílání u nás neodmyslitelně patří k sobě. Kultura v podobě přímé jako hudební díla, hry, dramatizace, recitace apod., nebo zprostředkovaně ve formě přednášky, výkladu, úvodního slova, ale také zprávy, rozhovoru, vyprávění, recenze […]


Anketa Neviditelný herec, tentokrát mnohem neviditelnější

Jakub Kamberský student FF UK, katedra kulturologie Dosud jsem v médiích nezaznamenal třeba jen zmínku o výsledcích letošního ročníku ankety Neviditelný herec aneb nejlepší herecký výkon na vlnách rozhlasu. Nepochybuji však o tom, že by alespoň Týdeník Rozhlas o výsledcích nereferoval, takže jen stručně: Výsledky herci: 3. místo Petr Kostka 2. místo Viktor Preiss 1. […]


Vlna, na které vládne ne-pohoda

Jakub Kamberský student FF UK, katedra kulturologie Dovolil jsem si pro nadpis své úvahy vypůjčit a lehce posunout význam titulku článku, který posluchače seznamuje se změnami ve vysílání stanice ČRo 2 Praha (Týdeník Rozhlas 41/2009). V poslední době se totiž na stránkách zmíněné stanice rozvířila na toto téma velmi podnětná diskuse, která zmíněné změny reflektuje; […]


Na téma rozhlasových road movies

Jakub Kamberský student FF UK, katedra kulturologie V cyklu Hry nové generace, který je vysílán od února 2007 na stanici ČRo 3 Vltava v rámci pořadu Čajovna, povětšinou poslední neděli v měsíci, se objevilo několik pozoruhodných debutantských projektů. Což je moc dobře, neb častými negativními rysy daných počinů byla buď autorská nezralost, či skutečnost, že […]


Je to náš gulášek. Tak si jej snězme

Přemysl Hnilička Po úspěšné rozhlasové hře Strange Love (2008) přicházejí Jaroslav Rudiš a Petr Pýcha (a režisér Aleš Vrzák) s novým, napjatě očekávaným projektem – inscenací Salcburský guláš. Dva staré pány – učitele hry na harfu a bývalého pétépáka – zastihujeme při obvyklém každoročním rituálu: vaření a konzumace salcburského guláše, speciality starého umělce. Dialog začíná […]


Přemítání nad Dýmkou

O vývoji rozhlasových her pro mládež Jakub Kamberský Student kulturologie na FF UK Při takovém titulku by se mohlo zdát, že jsem požitkář a podivín, který bafá z dýmčičky a přemítá nad vývojem rozhlasových her, notabene těch dětských. Pravda je však někde uprostřed. Podivín jsem a požitkář rovněž, nicméně požitkář dobrého jídla a zejména dobrého […]


Útok na dramatickou tvorbu?

Jakub Kamberský student kulturologie na FF UK Záměrně užívám poněkud skandální titulek pro svou úvahu, neboť hodlám psát o něčem skandálně nepřístojném. Ale hezky po pořádku: Čas ukázal, že Československému potažmo Českému rozhlasu se daří nejen na poli rozhlasových her, ale i v oblasti rozhlasových seriálů, zejména pak u kratších, ucelených látek. Jako příklad bych […]


Stoletý hlas Karla Högera – macešský rozhlas?

Přemysl Hnilička 17. června 2009 uplyne již rovných sto let od narození českého divadelního, filmového, televizního a rozhlasového herce Karla Högera. Je to vskutku stěží uvěřitelné, protože jeho herecký projev, již v létech padesátých až sedmdesátých tak moderní, dodnes působí, jakoby herec nikdy neodešel. Jeho filmová či divadelní práce je již sdostatek známa a zajistila […]