Historie rozhlasových her

Spravedliví jsou soudcové tvoji… Malé rozhlasové intermezzo o statečnosti posledního lidického faráře.

Martin Čípek (psáno pro web Panáček v říši mluveného slova) Protektorát Čechy a Morava. Heydrich zemřel. Nacisté se krutě mstí. Musí se mstít. I na nevinných. Lidice. Je noc z 9. na 10. června 1942. Jsou slyšet pochodující šiky ozbrojených mužů. Velitelský hlas nařizuje důkladně prohledat celý dům. Je to fara. A za stolem sedí starý […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Ahoj, tygře! aneb Jak se dostat z klece ven

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas, květen 2020) Víkend v londýnské zoo. Spousta lidí korzuje kolem klecí s dravou zvěří a obdivuje krásné živé exponáty v nich umístěné. Lvy, gepardy a tygry. A pak honem na tučňáky, to je teď veliká atrakce, ptáci ve fraku! Dav plyne bez skutečného zájmu kolem živých tvorů, povykuje na […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Detektivní parta ze Ženevy se vrací

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas, květen 2020) Na podzim roku 1968 připravila pro posluchače dramaturgyně Jaroslava Strejčková cyklus detektivek švýcarské autorky Isabelle Villarsové. Herečka a spisovatelka žijící v Ženevě připravila v letech 1957-1986 na 200 rozhlasových detektivek pod souhrnným názvem Aventures de Roland Durtal (Dobrodružství Rolanda Durtala). Strejčková v roce 1968 vybírala z osmdesáti […]


Úklid v rozhlasovém archivu

Martin Čípek Ti, kdo pravidelně ladí vlny třetího programu Českého rozhlasu, tedy Vltavu, nepochybně zaznamenali změny ve vysílacím schématu, které se datují od letošního prvního dubna. Některé pořady zmizely, jiné naopak vznikly… Milovníci rozhlasových her jistě zaplesali, když se v nedělním odpoledním čase objevil nový cyklus Hra pro pamětníky. Jak už název napovídá, tato speciální řada […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Kdo je blbec? Pán je blbec!

Přemysl Hnilička  (vyšlo v Týdeníku Rozhlas, květen 2012 – pod názvem Obchod, co nedělá žádnou radost) „Když začínám dělat nějakou hru, mám pocit, že ji mám již hotovou ve vnitřním uchu. A vlastně ji slyším, slyším ji ve spojích, švech – to je zvukový plán. Zvukový plán není něco, co bych měl vyspekulované, je to […]


Alois Jirásek (dramatický a dramatizovaný) na rozhlasových vlnách

Přemysl Hnilička (tento přehledový článek vznikl při přípravě článku pro Týdeník Rozhlas u příležitosti nového rozhlasového nastudování Lucerny) Český spisovatel Alois Jirásek to s námi (a s dvacátým stoletím) neměl lehké – a my s ním (a dvacátým stoletím) také ne. Už v období první republiky byl vystaven jisté “bustizaci”, v letech okupace čtenáři vítali […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Hry o světě, který nebyl v pořádku

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas, březen 2017) Po letech tvrdé normalizace let sedmdesátých se v následné dekádě začaly objevovat v rozhlasovém vysílání hry s různou mírou kritičnosti k soudobé společnosti. Sem patří příběh Jiřího F. Hájka Cesta do pekel (1979), v němž „v průběhu stavby přehrady ve složitých geologických podmínkách autor přivádí hrdiny svého […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Hrnec, družstvo a Maršálkův plán

Přemysl Hnilička (vyšlo in Týdeník Rozhlas 7/2020) Když se v roce 1945 vrátil z amerického exilu do Československa vrátil Jan Werich (a později i Jiří Voskovec), vkládali do nich lidé velká očekávání. Žádali od nich novou, sžíravou satiru, aby se opět pobavili nad jejich dialogy. Nepočítali však s jednou věcí, kterou přesně v pozdější vzpomínce […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Láska, hudba a sezóna v kolonce

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 5/2020) Výskot, křik a hlasy nadšených návštěvníků, vlezlá hudba a všudypřítomní vyvolavači – to je zvuková kulisa, kterou vyluzuje příměstský lunapark, stojící hned vedle chudinské kolonky v Itálii. Lunapark i kolonka skrývají pěknou řádku zajímavých charakterů, které ve své rozhlasové hře Sezóna v kolonce (1958) představuje italský autor Luigi […]


Tento svět není pro chudé

Martin Čípek (pro web Panáček v říši mluveného slova) Korupce, snobismus, omezenost, patolízalství a podlézavost – vlastnosti, které Ostrovskij ve své divadelní hře Výnosné místo (1856) předhodil na pranýř pokřivené ruské morálky, jsou výstižným vyjádřením odvěkého lidského úsilí o smysl života. V Ostrovského hře je tento konflikt interpretován prostřednictvím výnosného úřednického místa. Rodinné zázemí si […]